کد خبر: 1228953
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
یک متقاضی مجوز دامپروری  در گفتگو با «جوان»:
یک متقاضی مجوز دامپروری معتقد است فواصل مشخص شده که باید بین دامپروری‌ها رعایت شود، مبنای منطقی ندارند

جوان آنلاین: یک متقاضی مجوز دامپروری معتقد است فواصل مشخص شده که باید بین دامپروری‌ها رعایت شود، مبنای منطقی ندارند. تا زمانی‌که برخی قواعد دست و پا گیر پیش روی متقاضیان برای تأسیس دامپروری وجود دارد، نمی‌توانیم به رونق گرفتن این حوزه امید داشته باشیم. تحقق شعار مشارکت مردم در اقتصاد و رونق اقتصادی بدون عمل شدنی نیست. باید اقدامات واقعی در این راستا صورت گیرد. شواهد نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های بسیار برای تسهیل صدور مجوزها، هنوز هم برخی موانع برای ورود متقاضیان به حوزه‌های اقتصادی کشور وجود دارد. این در حالی است که سال جاری با نام رونق تولید با مشارکت مردم مطرح شده است. 
بررسی‌ها حاکی از آن است که حرایم بهداشتی دامپروری یکی از موانع بزرگ پیش‌روی متقاضیان برای ورود به حوزه دامپروری در کشور است. بسیاری از متقاضیان مطرح می‌کنند که اگر این مانع نبود، دو، سه سال گذشته واحد تولیدی خود را دایر کرده بودند. به این ترتیب، علاوه بر اینکه برای کشور سودآوری داشتند و تولید را رونق می‌دادند، اشتغالزایی هم داشتند. حالا آن‌ها مطرح می‌کنند که بر اثر مانعی به نام حرایم بهداشتی دامپروری از دریافت مجوز محروم شده‌اند.
 نکته مهم این است که بسیاری از دامدار‌ها به تجربه عنوان می‌کنند که حرایم و فواصل بهداشتی تأثیری در جلوگیری از تسری بیماری‌ها ندارند. همچنین کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند که با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک باید به دنبال استفاده از فناوری‌های نوین باشیم. به هر حال، کارشناسان، فعالان اقتصادی و دامپروری خواستار بازبینی حرایم بهداشتی دامپروری و تصویب این قواعد از سوی هیئت وزیران هستند. 
 صادق رستمی یک متقاضی دریافت مجوز دامپروری که در این راه با مشکلات بسیاری مواجه شده است، درباره قانون حرایم بهداشتی دامپروری و اینکه آیا مشکلی را حل می‌کنند یا خیر! به «جوان» می‌گوید: این قانون بستری برای سوءاستفاده برخی افراد شده است. بعضی افراد متنفذ با توسل به این قانون مانع از راه‌اندازی واحد‌های دامپروری می‌شوند. این افراد خودشان در محلی دامپروری بزرگی دایر کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند دامپروری دیگری تأسیس شود. 
وی می‌افزاید: در یکی از شهرستان‌های غرب کشور هستم و مدارک لازم را دارم که ثابت کنم برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه صورت گرفته است. زمینه مورد نیاز برای این فساد‌ها و سوءاستفاده‌ها را همین قانون حرایم بهداشتی دامپروری به وجود آورده است. 
این متقاضی مجوز دامپروری خاطرنشان می‌کند: چندین سال است در تلاش هستم که مجوز بگیرم و واحد دامپروری خودم را دایر کنم، اما افراد متنفذ که خودشان دامپروری تأسیس کرده‌اند، مانع این کار می‌شوند. 
رستمی می‌گوید: این شرایط به سرخوردگی کسانی منجر می‌شود که می‌خواهند در کشور کار تولیدی انجام دهند. اگر می‌خواهیم شعار سال مبنی بر مشارکت مردم در اقتصاد محقق شود، باید بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری انجام گیرد و با تخلفات برخورد شود. 
وی می‌افزاید: فواصل مشخص شده که باید بین دامپروری‌ها رعایت شود، مبنای منطقی ندارند. تا زمانی‌که برخی قواعد دست و پا گیر پیش روی متقاضیان برای تأسیس دامپروری وجود دارد، نمی‌توانیم به رونق گرفتن این حوزه امید داشته باشیم. تحقق شعار مشارکت مردم در اقتصاد و رونق اقتصادی بدون عمل شدنی نیست. باید اقدامات واقعی در این راستا صورت گیرد. 
این متقاضی مجوز خاطرنشان می‌کند: حرایم بهداشتی در عمل هیچ فایده‌ای ندارند و مشکلی را حل نکرده‌اند. این حرایم باید با دقت و به صورت کارشناسی مورد بازبینی قرار گیرند. 
رستمی تصریح می‌کند: نمود عینی سوءاستفاده از قانون حرایم را در شهرستان ما می‌بینیم. میدان دام این شهرستان به مدت ۳۰ سال در تملک شهرداری بود و با جاده هفت متر فاصله داشت و مشکلی هم وجود نداشت. فاصله این واحد دامپروری با کشتارگاه ۳۰ الی ۴۰ متر بود. مافیایی به این موضوع ورود کرد، به نحوی که میدان شهرداری تعطیل شد و یک میدان اختصاصی دامپروری ساختند و از مردم ورودی می‌گیرند. 
وی ادامه می‌دهد: مردم و ما به عنوان فعالان حوزه دامپروری بار‌ها به این موضوع شکایت کرده‌ایم، اما کسی جوابگو نیست، زیرا مافیای قدرتمندی پشت ماجراست. این مافیا اجازه نمی‌دهد آن اطراف دامپروری دیگری ساخته شود و مستمسک آن‌ها همین قانون حرایم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار